Avlopp

Här hittar du råd och regler gällande våra avlopp - vart du vänder dig om det skulle bli stopp i toaletten, etc

Du får endast hälla eller spola ut följande i toaletten:

• Det som naturligt lämnar kroppen
  • Toalettpapper
  • Vatten

Inget annat får spolas ner då detta kan leda till stopp och riskera översvämningar i vårt gemensamma avloppssystem. Alltså inte ens bomullstussar, hur små de än är, inga tops, inga servetter, inget hushållspapper....

Matlagningsoljor och -fetter, både oanvända och rester, ska inte heller hällas i avloppet. När dessa fettämnen når rören, stelnar de och kan över tid orsaka allvarliga, kostsamma stopp. Följ rekommendationen från Sundbyberg Avfall och Vatten för säker kassering av matfetter.

Vid avloppsstopp får man ej använda propplösare, kaustiksoda eller liknande kemikalier, då de kan leda till frätskador och vattenskador. För att ta bort ansamlingar som försämrar avrinningen i handfat, dusch och diskho, rensa bort för hand.

Hur åtgärda
Vid stopp i toalett finns professionell hjälp att få. Avloppsteknik Svenska AB, som ansvarar för underhållsspolningen av våra rörstammar, kontaktas för åtgärd.

Jourtelefon: 08-28 04 00

Vem betalar
Avloppsteknik skickar fakturan till styrelsen tillsammans med en redogörelse för vad stoppet berodde på. Styrelsen kan då avgöra vem som tar kostnaden, föreningen eller medlemmen själv. När det är uppenbar oaktsamhet som gäller, att det har slängts saker i toaletten som inte borde vara där, kommer vi att debitera medlemmen. Då tas även en administrativ avgift ut.

Tips
Här är ett tips för att lösa toalettstopp, förutsatt att det inte beror på att otillåtet föremål/material spolats ner: Vänta några timmar tills vattnet sjunkit undan i toaletten. Fyll sedan en 10-litershink med varmt vatten. Lyft hinken högt över toalettskålen och häll snabbt vattnet mitt i skålen. Vattnets kraft kan ofta slå loss stoppet. Om nödvändigt, upprepa processen några gånger innan du kontaktar Avloppsteknik Svenska AB för hjälp. (Ibland kan det också hjälpa om man spolar vatten en stund i handfatet, om stoppet sitter en bit längre ner i röret.)